Rubrics - Undervisning med forståelse som mål

Af: Kirsten Maack Gibson, Marianne Kølle (redaktør)

Læseprøve

Beskrivelse

Hvordan tilrettelægger du som lærer din undervisning, så også eleverne kan se meningen, er motiverede og ved, hvad de skal gøre for at nå i mål? Og hvordan baner du vej for, at eleverne kan få så god en forståelse af stoffet, at de kan omsætte deres viden og færdigheder i nye situationer? Rubrics er et system, der netop er udviklet til lærere, der ikke blot ønsker en undervisningsform med ensidigt fokus på at vurdere elevernes præstationer, men samtidig er interesserede i at understøtter elevernes tro på og glæde ved at kunne nå deres egne, selvvalgte mål. Positive rubrics er en måde at arbejde med differentierede læringsforløb, hvor flow, læringsglæde og feedback er i højsædet. Udover at udfolde den teoretiske baggrund for rubricsystemet, skriver Kirsten Maack Gibson om hvordan man som lærer kan udvikle rubrics til undervisning i indskoling, mellemtrin og udskoling. Bogen giver et væld af konkrete casehistorier i forskellige fag og viser hvordan rubrics kan anvendes.

Yderligere informationer